Noten Zorgen voor Betere Opname Voedingsstoffen

Ongeveer iedereen weet wel dat noten en zaden een van de gezondste voedingsbronnen zijn die we kunnen eten. Toch?

Ze zijn rijk aan vezels, gezonde vetten, voedingsstoffen en eiwit. Aangenomen dat je niet allergisch bent voor noten en zaden, zou je ze vast meer kunnen eten als dat je nu doet.

De categorie “noten” kun je grofweg opdelen in negen bekende noten: amandelen, braziliaanse noten, cashewnoten, hazelnoten, macadamia’s, pecans, pijnboompitten, pistachenoten en walnoten.

In een studie van 5 jaar uitgevoerd door NHANES (National Health and Nutrition Eamination Survey) bleken de voordelen maar weer van het dagelijks eten van een hand noten. Van de 13,292 mensen die aan het onderzoek meededen werden de onderstaande waardes gemeten.

Betere opname van:

  • calcium (+73 mg/day)
  • fiber (+5 g/day)
  • magnesium (+95 mg/day)
  • potassium (+260 mg/day)
  • vitamin E (+3.7 mg/day)

Over het algemeen wat ook de sodium opname minder (-157 mg/day).

De onderzoekers hadden als eindconclusie dat het consumeren van noten goed was voor de algehele kwaliteit van het voedingspatroon en dat het opname van voedingsstoffen verbeterde.

Hun advies aan consumenten was dan ook dat dagelijkse consumptie van noten een meer algemene gewoonte moest worden.

Een link naar het onderzoek vind je hier: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20200000 

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment