Noten – Voedsel voor het Brein

Veel mensen denken dat het eten van noten goed is voor je hersenen (brein). En dit is waar, maar niet alle noten zijn gelijk. Er is een flinke variatie in gezondheidsvoordelen welke je kunt verwachten van het eten van verschillende noten.

Vandaag kijken we echter dieper in op de voordelen voor het brein, en vergelijken we verschillende noten.

Walnoten

Walnoten zijn de beste noten voor “brain health”. Ze hebben een hoge concentratie DHA, dit is een type omega-3-vetzuur. DHA heeft de eigenschap dat het de hersenen beschermd van babies, maar ook voor de cognitieve prestaties van ouderen, en zou zelfs de eigenschappen van Parkinson tegengaan.

Cognitief: die of dat te maken heeft met voorstellingen in je geest en met de verwerking van informatie in je hersenen.

Een studie heeft zelfs uitgewezen dat moeders die genoeg DHA consumeren tijdens de zwangerschap, slimmere kinderen krijgen. Al deze voordelen kun je al bereiken met kwart beker walnoten. Dit zorgt ervoor dat je 100% van de aanbevolen DHA binnen krijgt.

Amandelen en Hazelnoten

Amandelen en hazelnoten zijn twee van de meest geconcentreerde bronnen van Vitamine E welke je kunt vinden, en vitamine E word ook aanbevolen om cognitieve functies gezond te houden.

Uit studies is gebleken dat proefpersonen die meer Vitamine E tot zich namen een verbetering zagen in geheugen tegenover proefpersonen die een placebo kregen. Een flink handje amandelen of hazelnoten staat gelijk aan 50% van de aanbevolen hoeveelheid vitamine E per dag.

Pinda’s

Pinda’s zijn niet uitgebreid onderzocht als brainfood, maar er is een goede reden om te geloven dat ook pinda’s voordelen kunnen hebben voor het brein. Pinda’s bevatten veel niacin. Studies hebben laten zien dat niacin helpt tegen de ziekte van Alzheimer. Er is ook onderzoek geweest naar welke invloed pinda’s (of de voedingsstoffen hierin) hebben op de ziekte van Parkinson. Onderzoekers suggereren dat het consumeren van pinda’s de symptomen van Parkinson kan verminderen.

Overige Noten

Andere noten zoals pecannoten en cashewnoten worden ook vaak genoemd als het gaat om de relatie tussen de gezondheid van het brein en de invloed van noten hierop.

Maar, hier zijn nog geen of heel weinig wetenschappelijke studies op los gelaten. Dus hier zullen we voor af moeten wachten.

Natuurlijk bevatten noten veel calorieën. En veel mensen maken zich zorgen dat de bewezen gezondheidsvoordelen die het eten van noten met zich meebrengt niet opweegt tegen de calorieën en de potentiële gewichtstoename die hierbij komt kijken.

Het is echter grappig om te zien dat mensen die regelmatig noten eten, over het algemeen gezien minder wegen als de mensen die geen noten eten.

Hiermee bedoelen we niet dat je met het toevoegen van noten aan je dieet direct slanker gaat worden. Maar, ik heb zelf uitgevonden dat als ik honger heb tussen twee maaltijden door, en ik 6-10 rauwe amandelen eet dit beter helpt tegen de honger dan weet-ik-niet-hoeveel snacks die ik geprobeerd heb. En daarnaast helpt het mijn hersenen.

Dus waarom niet?

{ 2 comments… add one }

Leave a Comment